Andere landen

Europa

Relief met olieverf en bladgoud.

De charlestonperiode van de jaren 20 geldt als de bevrijding van de vrouw. De stijve kleding van daarvoor maakte plaats voor een heel uitdagende mode. 

In dit reliëf illustreert Joan dit bevrijdingsproces tot in het absolute uiterste: de dames dansen ongegêneerd naakt. Het schrikbeeld van de conservatieven van toen over de verloedering van de samenleving lijkt tegelijkertijd bewaarheid…

Indonesië

In bijna manshoge reliëfs en grote, holgeboetseerde plastieken geeft keramiste Joan Seyferth haar vaak tegendraadse visie op het rollenpatroon van man en vrouw. Ook over Tibet, het Indonesische Soenda, het oude Egypte verhaalt ze steeds zonder in letterlijke citaten te vervallen.

Israel

Aan de oude verhalen die veelal uit een manlijke verteltraditie stammen, geeft zij, zonder direct als feministe betiteld te willen worden, een vrouwvriendelijke wending. Zij verbeeldt haar sterke vrouwen vaak tezamen met een allegorische dierfiguur.

Het oude Egypte

Zonder ooit deze landen te bereizen, is Joan gefascineerd door Tibet, Vietnam, Indonesië, Egypte, Bijbels Israël en Klassiek Griekenland. Pas in 2007-08 kreeg zij de kans om
uitgebreid Egypte en China te bezoeken. Voor haar imaginaire reisbeelden greep zij terug op films, een enorme bibliotheek, museumbezoek in West-Europa én haar eigen fantasie. 

Oude Griekse mythen

Essentieel voor haar werk sinds 1975 is de ‘twist’ die zij aan al haar veelkleurige beelden meegeeft: zij vervreemdt de figuratie van hun oorspronkelijke context en vaak gaat het dan om ‘sterke vrouwen’.

Scroll naar top