Andere landen

Vietnam: Loan (2), 1988, h. 85 cm

Zonder ooit deze landen te bereizen, is Joan gefascineerd door Tibet, Vietnam, Indonesië, Egypte, Bijbels Israël en Klassiek Griekenland. Voor haar imaginaire reisbeelden greep zij terug op films, een enorme bibliotheek, museumbezoek in West-Europa én haar eigen fantasie.

Indonesië

In bijna manshoge reliëfs en grote, hol geboetseerde plastieken geeft keramiste Joan Seyferth haar vaak tegendraadse visie op het rollenpatroon van man en vrouw.

Israël

Aan de oude verhalen die veelal uit een manlijke verteltraditie stammen, geeft Joan, zonder direct als feministe betiteld te willen worden, een vrouwvriendelijke wending. Ze verbeeldt haar sterke vrouwen vaak tezamen met een allegorische dierfiguur.

Egypte

In 2007-08 bezocht Joan Egypte en putte op haar eigen fantasie volle manier uit mythen en verhalen uit deze luisterrijke cultuur.

Hellas

Essentieel voor haar werk sinds 1975 is de ‘twist’ die zij aan al haar veelkleurige beelden meegeeft: zij vervreemdt de figuratie van hun oorspronkelijke context en vaak gaat het dan om ‘sterke vrouwen’.

Europa

De Charleston periode van de jaren 20 geldt als de bevrijding van de vrouw. De stijve kleding van daarvoor maakte plaats voor een heel uitdagende mode. 

Dit reliëf met olieverf en bladgoud illustreert het bevrijdingsproces tot in het uiterste: de dames dansen ongegeneerd naakt. Het schrikbeeld van de conservatieven van toen over de verloedering van de samenleving lijkt tegelijkertijd bewaarheid…