China

Het begon met Chinese krijgers

 

De confrontatie in 1981 in het Oost-Aziatisch Museum in Keulen met een tiental menshoge plastieken uit het graf van Xian bracht Joan Seyferth op het idee te proberen zelf zulke krijgers te maken. Niet met half-industriële drukmallen zoals bij de originele Chinese krijgers, maar helemaal met de hand geboetseerd in haar holle, meerledige techniek. Eén essentiële wijziging paste zij toe: zij gaf haar krijgers een vredesmissie – ze laten gevoelens zien, draaien en bewegen zich.

Chinese kinderen

In 1984 maakte Joan een aantal beelden van Chinese kinderen. Deze beelden zijn niet geschilderd en bestaan uit meerdere delen. Ieder kind heeft een dier bij zich.

Draken en prinsessen

1986 was voor Joan het jaar van de Draak. 
De grote rode draak is meer dan 3 meter lang. Ook maakte ze later kleinere versies onder meer als serie (met prinses). 

 

De Mandarijn en de Apenprinses

1994. Driedelige serie.
Geïnspireerd doro een verhaal van Van Gulik over een mandarijn die verliefd werd op een raadselachtige, jonge vrouw…door zijn aanhoudende wantrouwen keert de apenprinses terug naar haar eigen volk, de gibbon-apen.

De Schred van de Eeuwigheid

…de schildpaddenkar van de met jadeplaatjes beklede mummie van een Hanprinses wordt begeleid door klaagvrouwen uit de hele wereld…

De processie is in totaal 8,5 meter lang. De klaagvrouwen zijn 1.60 hoog.

Scroll to Top