Japan

Japanse mythen en sagen zijn een onuitputtelijke bron voor haar grote, kleurrijk beschilderde plastieken.

 

De bij de aardewerkfabriek Goedewaagen gebakken objecten krijgen een levendige beschildering met olieverf. Een opleg met bladgoud en bladzilver geven haar allegorische motieven een mythische pracht.

olieverf met goud-doublé op obi,. 74 cm, 1991

Geisha's

In het Jaar van de Haas

In samenwerking met de aardewerkfabriek Royal Goedewaagen maakte Joan Seyferth in 1999 met behulp van drukmallen manshoge vazen voor het cruiseschip de Veendam van de Holland-Amerika-Lijn.
Aan boord staan twee vazen met een matplateel-schildering door Sander Alblas.

Voor zichzelf maakte Joan Seyferth twee andere vazen met een hoogreliëf-decor van Samoerai en Geisha´s. De met olieverf beschilderde vazen zijn 2,4 meter hoog

Multiples

Meester-modelleur Anne Zondag van Goedewaagen maakte voor Joan van een viertal kleine beelden een gipsen moedervorm.

Joan bewerkte zelf, multiple na multiple, de precieze detaillering. Elk beeldje kreeg een andere beschildering.

Ik zou je het liefst in een doosje willen doen - Kleine geisha's

In 2001 boetseerde Joan Seyferth een twaalftal kleinplastieken – geisha´s in even verleidelijke als behaaglijke houdingen. De met olieverf beschilderde beeldjes kregen voor een deel een obi (sjerp), waarvoor op 700 graden celcius een nabrand van 20 karaats goudluster werd toegepast.

Voor de kleine geisha´s beschilderde Joan Chinese hoedendozen in rode en zwarte lakverf.

Een enkele geisha is nog te koop. 

Hoogreliefs

Een monumentale parafrase van de kleurhoutsnede

Uitgenodigd voor een solo-expositie in de Museum Kloosterenclave Ter Apel (oktober-november 2004) begon Joan Seyferth in 2003 aan een nieuwe reeks Japonaiserieën: bijna menshoge hoogreliëfs, waarin zij – als waren het monumentale Japanse kleurhoutsneden –  een liefdesverhaal vertelt.

Bekijk ze hier onder. 

Samoerai

Als baltsende kemphanen maken de samoerai zich sterk voor hun bushido, hun (versteende) erecode. In het verlengde van hun cultuur schrijven ze de mooiste haikoe´s, hun eer betekent tegelijk bruut geweld.

Als tegenwicht tegen haar tussen 1981 en 1983 ontstane Chinese krijgers begon Joan Seyferth in 1984 aan samoerai, een thema dat zij tot dusverre aanhoudt. 

Scroll to Top